UPUTSTVO O SPROVOĐENJU PROGRAMA MERA ZDRAVSTVENE ZAŠTITE PČELA

UPUTSTVO O SPROVOĐENJU PROGRAMA MERA ZDRAVSTVENE ZAŠTITE PČELA 

Zakon o veterinarstvu predviđa da se na gazdinstvima na kojima se gaje životinje moraju sprovoditi preventivne i dijagnostičke mere, a Program mera zdravstvene zaštite životinja definiše vrstu i obim obaveznih mera. 
Pravilnikom o utvrđivanju Programa mera zdravstvene zaštite životinja za 2014. godinu, "Sl. glasnik RS", br. 24/2014. predviđeno je sledeće: 
„Pčelar evidentira registraciju pčelinjaka i sva sprovedena preventivna i dijagnostička ispitivanja predviđena Programom mera, kao i sprovedene tretmane sa datumom i nazivom korišćenog sredstva. 
Na gazdinstvima u kojima je u 2013. godini utvrđena američka kuga pčelinjeg legla klinički se pregledaju sve pčelinje zajednice, kao i one koje se nalaze u krugu prečnika tri kilometara od zaraženog pčelinjaka. 
Stalnu kontrolu prisustva i preventivno tretiranje pčelinjih zajednica protiv varooze pčelar sprovodi u toku zime i u sezoni na svim pčelinjacima. U pčelinjacima koji imaju manje od 50 pčelinjih zajednica tretiranje se sprovodi na pet zajednica, dok u pčelinjacima koji imaju više od 50 zajednica tretiranje treba da se vrši na 10% pčelinjih zajednica. 
Ako se u toku preventivnog tretiranja protiv varooze posumnja na tropilelozu izvršiće se klinički pregled pod nadzorom veterinarskog inspektora na uzročnika tropileloze (Tropilaela spp.). 

Ako se u toku preventivnog tretiranja protiv varooze posumnja na etiniozu izvršiće se klinički pregled pod nadzorom veterinarskog inspektora na etiniozu (Aethinatumida).“

Program mera predviđa i aktivni nadzor pčelinjaka jednom godišnje na svim gazdinstvima, o čijem sprovođenju smo vam dostavili posebno Uputstvo. 
Program mera zdravstvene zaštite životinja ne predviđa dijagnostička ispitivanja pčela, bez prethodne sumnje postavljene od strane pčelara, koji je dužan da nakon postavljanja sumnje, obavesti nadležnog veterinara da uzme službene uzorke za laboratorijsko dijagnostičko ispitivanje. 
Obeležavanje košnica je obavezno, obeležavanje vrši nadležna Veterinarska Stanica. Pčelar je dužan da vodi evidenciju o datumima tretmana pčela gde navodi i naziv korišćenog sredstva, kao i o pregledima pčela koje redovno obavlja. Pčelar je dužan da u proleće i jesen pregleda svoje pčelinje zajednice, kao i da prijavi stanje na pčelinjaku nadležnoj veterinarskoj stanici, o čemu vodi odgovarajuću pisanu evidenciju, ako utvrdi sumnju na neku od navedenih bolesti, poziva nadležnog veterinara da uzme uzorke i pošalje ih na dijagnostičko ispitivanje. 
Ako u toku  pregleda protiv varoe, pčelar posumnja na prisustvo  parazita (tropilela i etina), poziva nadležnog veterinara koji će obaviti klinički pregled i uzeti uzorke za dijagnostičko ispitivanje.
Pčelar konstatuje sumnju kada usled tretmana protiv varoe, na podnjaču padnu i neki drugi sumnjivi insekti, koji liče na tropilelu ili etinu.  
U promet se stavljaju samo zdrave pčelinje matice i zajednice, odnosno one koje poptiču sa registrovanih gazdinstava i kod kojih su sprovedene predviđene preventivne i dijagnostičke mere.
Preporučuje se pčelarima da za potrebu ovakve evidencije koriste odgovarajuću svesku (dnevnik), koja će predstavljati dokaz o sprovedenim preventivnim i dijagnostičkim  merama na pčelinjaku prilikom izdavanja Uverenja o zdravstvenom stanju i koju su dužni da stave na uvid nadležnoj veterinarskoj stanici.