KADA I KAKO OBAVITI DETALJAN PRVI PROLJETNI PREGLED PČELINJIH ZAJEDNICA? (3.DIO)

KONTROLA MATICE

Na poletaljci bezmatka pčele se nervozno kreću, slabo su aktivne, ne unose polen, nema legla. Pri otvaranju košnice zapažamo karakteristično brujanje pčela, sa uzdignutim zadkom koje uglavnom miruju na saću, pri čemu neprestano lepezaju krilima.  Ovo su sigurni znaci da je društvo bez matice i zovemo ga BEZMATAK. Bez pčelareve pomoći ono je osuđeno na propast.

BEZMATAK SA MATIČNJACIMA

Društvo se ponaša isto kao i bezmatak. Na okvirima ćemo zateći samo zatvoreno radiličko leglo. U zoni legla zapažamo nekoliko otvorenih ili zatvorenih matičnjaka. U ovakvom društvu, najvjerovatnije smo pri brzom pregledu, nesvjesno uništili maticu i pčele su pristupile izgradnji prisilnih spasilačkih matičnjaka.

LAŽNE MATICE

Ako iz bilo kojeg razloga zakasnimo sa prvim proljetnim pregledom, u društvu koje je ostalo bez matice, pojaviće se LAŽNE MATICE. Ponašanje društva sa lažnim maticama je isto kao i kod bezmatka. Iz jaja lažne matice izleći će se isključivo trutovi i ukoliko pčelar ne interveniše, društvo je osuđeno na propast.

Lažne matice ne zaliježu velik broj ćelija, leglo je rastureno i nije kompaktno. Poznaje se i po tome što u jednoj ćeliji može biti više jajašca, čak do 3. Jaja se nalaze na zidovima, a ne na dnu ćelije.

Postoji više načina sanacije ovakvih zajednica, ali po meni i mom iskustvu najuspješniji su postupci Rašida Zorlaka i Josipa Križa: Vidi BH pčelar broj 25/2012 i broj 28/ 2013 „Prisilni matičnjaci  spas za društva sa lažnim maticama. Sva tri postupka su 100% uspješna.

MATICA TRUTUŠA

Često kod kasne tihe smjene matice, matica ostane neoplođena. Naravno matica može ostati neoplođena i u drugim okolnostima? Takvo društvo uđe u zimu i izađe iz zime, ako pčelar ne primijeti, sa neoplođenom maticom.Takvu maticu zovemo TRUTUŠA. Iz njenih jaja legu se samo trutovi.

I ovo je društvo, bez intervencije pčelara, osuđeno na nestanak. U ovakvom društvu pčele su slabo aktivne, na poletaljci se ne osjeća živahnost, sve aktivnosti su usporene, nema bogatog unosa polena, samo poneka radilica donosi poluprazne korpice polena.

Sanacija: Pošto trutuša ima isti oblik i veličinu kao normalna matica, lako ju je prepoznati i odstraniti. Nakon toga društvo ili pripojiti srednje jakom društvu, uvesti novu mladu oplođenu maticu, ako je imamo u rezervi. U svakoj prilici, zavisno što pčelar želi postići, pčelar mora pronaći najbolje rješenje za tu zajednicu.

LOŠA MATICA

Ako je u društvu malo legla, površina legla nepravilnog oblika, leglo raštrkano po okvirima, pomiješano otvoreno i zatvorano leglo, sa puno ne zaleženih ćelija, SIGURAN JE ZNAK LOŠE MATICE. U ovom slučaju radi se o staroj i istrošenoj matici.

Maticu treba odmah odstraniti, a zavisno od  jačine društva i cilja pčelara, ili  mu dodati mladu i oplođenu maticu iz rezerve, naravno ako je pčelar ima, ili  društvo  pripojiti nekom sredne jakom društvu. Alternativa uvjek postoji. Treba pronaći najbolju.

DOBRA MATICA

Ako je na letu živa aktivnost, pčele se „utrkuju“, nema  dugog zadržavanja na letu, izetnice donose pune korpice polena, pod teretom padaju ispred leta, siguran je znak da je u košnici dobra ili veoma dobra matica. Pri podizanju poklopne daske jače zazuje 2 do 3 sekunde, a zatim se smire kao da ništa nije ni bilo i nečujno nastavljaju svoju aktivnost.

O sanaciji pčelinjih zajednica sa bezmatkom lošim maticama, trutušama…, u pčelarskoj literaturi je dosta pisano. BH pčelar je takođe dosta pisao. Ovdje bih samo želio skrenuti pažnju na saniranje pčelinjih društava sa LAŽNIM MATICAMA, pošto lažne matice ne možemo prepoznati u pčelinjoj zajednici.

Za ovu sanaciju preporučujem postupak Rašida Zorlaka, metoda formiranja vještačkog roja, i Josipa Križa, metoda izgladnjivanja (BH pčelar 25/2012 i  autora ovog teksta “Prisilni matičnjaci, spas za pčelinja društva sa lažnim maticama“, BH pčelar 28/2013).

Pri pregledanju okvira, zavisno od orijentacije pčelinjaka, uvijek polazimo sa hladnije strane košnice. Najčešće je to sjeverna ili zapadna strana košnice. Prilikom pregleda ili naseljavanja košnica, okvire uvijek pribijamo na sunčanu (topliju) stranu košnice. Pri prvom pregledu, bez obzira na tip košnice, iz svih društava, po pravilu vadimo po jedan krajni okvir sa hladnije strane. To su uglavnom stari okviri, ili oštećeno saće, ili nepravilno izgrađeno saće. Takve okvire, najčešće bez meda, odmah pretapamo.

Pri svakom pregledu, okvire sa starim saćam, ili oštećenim i nepravilno izgrađenim saćem, uvijek pomijeramo na stranu, a u sredini  nastojim da budu okviri  sa mladim pravilno izgrađenim saćem. Ako na krajnjim okvirima sa bilo koje strane, ima meda, okvir ćemo malo razmaknuti, ili još bolje staviti iza pregradne daske, prije toga saće zagrebati i do narednog pregleda okvir će biti čist od meda i spreman za vađenje i pretapanje.

DA LI TRAŽITI MATICU ?

Ne treba gubiti vrijeme tražeći maticu. Ovo napominjem zbog pčelara početnika, koji pri svakom pregledu, žele da vide maticu. I sam sam bio takav. Nisam izuzetak. Dovoljno je da pri pregledu konstatujemo: da je leglo u kompaktnim  krugovima i  da je zastupljeno leglo u svim stadijima, uključujući i jednodnevna jaja.

Ovo su 100% sigurni znaci da se u društvu nalazi veoma kvalitetna matica. Obim legla  je u glavnom u direktnoj  zavisnosti od jačine društva. Pri povratnom pregledu i sređivanju, okvire pribijamo jedan uz drugi. Kad dođemo do zadnjeg okvira pregled je završen.

U društvima u kojima nema okvira za  pretapanje, a na okvirima ima malo meda, zagrebaćemo saće veličine dlana i prebaciti na krajeve košnice. Još bolje iza pregradne daske. Pčele će i ovaj med ubrzano razmjestiti u zoni legla, kako im najbolje odgovara. Navedene operacije treba obaviti pri svakom narednom pregledu.

Pri svakom, pa i ovom prvom proljetnom, pregledu treba obratiti pažnju na znakove promjena, koji  bi eventualno ukazivali na prisustvo bolesti u pčelinjoj zajednici. Ako postoji opravdana sumnja na prisustvo bilo koje bolesti, treba uzeti odgovarajuće uzorke i dostaviti najbližoj veterinarskoj stanici na pregled.

Ako se utvrdi prisustvo bolesti postupiti po datim uputama od strane veterinarske ustanove koja je naložila mjere sprJečavnja daljnjeg širenja bolesti.

Po završenom pregledu, uočenih i evidentiranih nedostataka u pčelinjim zajednicama, pristupamo njihovom saniranju. Ovo se odnosi na pojavu bilo koje bolesti, nedostatak i raspored hrane, društva bez matice, sa lažnim maticama, sa trutušama i lošim maticama.

Društva bez matice, lažnim maticama, trutušama, spojiti sa srednje jakim društvima preko novinskog papira (najjednostavnije), uz prethodno odstranjivanje matica. Društva sa lažnim maticama najbolje je sanirati po metodi Rašida Zorlaka ili  Josipa Križa, zavisno  od jačine društva, i da li imamo u rezervi mladu maticu.

Ako u datom trenutku nemamo u rezervi mladu maticu, niti zreo matičnjak, a društvo je srednje jako ili jako, a želimo ga sačuvati, onda ćemo saniranje društva izvršiti uz pomoć prisilnih matičnjaka.